ROCZNY PLAN PRACY OPIEKUŃCZEJ – EDUKACYJNEJ – WYCHOWAWCZEJ ŻŁOBKA SAMORZĄDOWEGO W STRZYŻOWIE NA ROK ŻŁOBKOWY 2019 – 2020
Plan opracowano w oparciu o:
ustawę z dn. 04.02.2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3
propozycje i wnioski kadry opiekuńczej
diagnozę potrzeb, rozwoju i zainteresowań dzieci
oczekiwania rodziców wobec żłobka zawarte w karcie informacyjnej
treści zawarte w przyjętej koncepcji pracy żłobka
ZADANIE
ADAPTACJA DZIECKA W ŻŁOBKU
REALIZACJA
- Dni adaptacyjne:
- prowadzenie rozmów z rodzicami na temat dziecka oraz jego potrzeb indywidualnych,
- obserwacja dzieci,
- zapoznanie z rozkładem pomieszczeń w żłobku,
- stworzenie możliwości do nawiązywania bliskich i serdecznych kontaktów z rówieśnikami i personelem żłobka
- Stopniowe wydłużanie czasu pobytu dziecka w żłobku
- Zebranie szczegółowe z opiekunami:
- zapoznanie z kartami informacyjnymi,
- przedstawienie oczekiwań obu stron,
- przekazanie informacji
- Zabawy integracyjne
CEL
- Poznanie dzieci
- Budowanie poprawnych relacji z rodzicami oraz zachęcanie do czynnej współpracy
- Zaspokojenie wielowymiarowych potrzeb dziecka
TERMIN
WRZESIEŃ
PAŹDZIERNIK
CAŁY ROK
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Zaproszenie rodziców na zajęcia, uroczystości i imprezy okolicznościowe
2. Czynny udział rodziców w życiu żłobka – udział i pomoc w przygotowywanych uroczystościach
3. Codzienne kontakty z rodzicami
4. Organizowanie spotkańz rodzicami – przedstawienie zamierzeń oraz oczekiwań obu stron, przedstawienie planu pracy w żłobku
- Zapewnienie bezpiecznej i przyjemnej adaptacji dziecka w żłobku
- Poznanie dzieci oraz ich środowiska
- Zaklimatyzowanie się dziecka w żłobku
- Oswojenie dzieci z nowym otoczeniem
WRZESIEŃ
NA BIEŻĄCO
wg kalendarza imprez
CAŁY ROK
ROZWÓJ EMOCJONALNY
1. Wzajemne poznawanie się dzieci i opiekunów
- Nawiązywanie kontaktu werbalnego i pozawerbalnego
- Zabawy integracyjne
- Pozytywne wzmacnianie (przytulanie, głaskanie, chwalenie, noszenie na rękach, wspólna zabawa
- Rozwiązywanie konfliktów dziecięcych
- Uczenie funkcjonowania w grupie
- Uczenie uczestniczenia we wspólnej zabawie
- Uczenie zabawy w kole zamkniętym
2. Codzienne używanie form grzecznościowych
- Wyrabianie form grzecznościowych (proszę, przepraszam, dziękuję). Witanie się i żegnanie (machanie rączką)
- Budowanie przyjaznej atmosfery, poczucia bezpieczeństwa, dobrego samopoczucia dziecka w żłobku
- Wyrabianie życzliwych postaw wobec innych
- Wyrabianie form grzecznościowych
WRZESIEŃ
PAŹDZIERNIK
ROZWÓJ SPOŁECZNY
1. Nawiązanie kontaktu z dziećmi oraz opiekunkami
2. Kształtowanie życzliwych postaw wobec innych
3. Nauka oraz doskonalenie czynności samoobsługowych – ćwiczenie samodzielnego jedzenia i picia, sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych
4. Wyrabianie nawyków kulturalno-higienicznych
5. Utrzymywanie porządku w najbliższym otoczeniu
6. Odpowiednie reagowanie w sytuacjach konfliktowych
7. Poznanie i przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy – zabawy indywidualne, wspólne zabawy integracyjne, zabawy ruchowe, muzyczne, plastyczne, konstrukcyjne
8. Stosowanie metod nagradzania
- Wzajemne poznanie dzieci i opiekunek
- Stworzenie atmosfery pełnej zaufania i bezpieczeństwa potrzebną dziecku do swobodnego wyrażania swoich potrzeb
- Kształtowanie poprawnych zachowań
- Zapobieganie konfliktom w grupie oraz właściwe ich rozwiązywanie
- Stwarzanie miłej i przyjemnej atmosfery w czasie zabawy
- Kształtowanie poprawnych relacji w grupie, wyrażanie życzliwych postaw
- Dostrzeganie pozytywnych zachowań dziecka
CAŁY ROK
KSZTAŁTOWANIE CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGO-WYCH I NAWYKÓW HIGIENICZNYCH
1. Wdrażanie do samoobsługi – wyrabianie nawyku mycia i wycierania rąk, mycia zębów, próby samodzielnego ubierania i rozbierania się,
2. Nauka samodzielności w czasie spożywania posiłków oraz utrwalenie odpowiedniego zachowania podczas spożywania posiłków i napojów,
3. Zachęcanie do sygnalizowania swoich potrzeb fizjologicznych oraz samodzielnego korzystania
z nocników i sedesów
4. Wdrażanie do utrzymywania porządku w najbliższym otoczeniu w czasie i po skończonej zabawie
5. Prowadzenie zajęć kształtujących i utrwalających prawidłowe nawyki
- Kształtowanie sprawności samoobsługowych
- Kształtowanie samodzielności przy wykonywaniu czynności higienicznych
CAŁY ROK
KSZTAŁTOWANIE I ROZWIJANIE SPRAWNOŚCI RUCHOWEJ, WYCHOWANIE ZDROWOTNE
1. Poranne zajęcia ruchowe
2. Rozwijanie różnorodnych form ruchu na sali i świeżym powietrzu – korzystanie z urządzeń ogrodowych (zjeżdżalnia, karuzela, bujaczki)
3. Ogólnorozwojowe ćwiczenia i zabawy ruchowe
4. Zabawy ruchowe przy muzyce, zabawy naśladowcze
5. Rozwijanie aktywności fizycznej poprzez zabawę (pokonywanie przeszkód, doskonalenie zmysłu równowagi, zabawy orientacyjno-porządkowe
6. Zwracanie uwagi na odpowiednią postawę podczas siedzenia – kształtowanie prawidłowej sylwetki
7. Rozwijanie motoryki małej w czasie w czasie zajęć manualnych (rysowanie, ugniatanie, malowanie palcami, przyklejanie)
8. Ćwiczenia i zabawy polegające na przekładaniu, wyjmowaniu, przenoszeniu
9. Nauka i doskonalenie umiejętności chodzenia
- Rozwój sprawności ogólnej
- Rozwój dużej i małej motoryki u dzieci
- Eliminowanie wad postawy
CAŁY ROK
ROZWIJANIE SENSOMOTORYKI
1. Zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne
2. Zabawy w kącikach tematycznych
3. Zabawy twórcze (rysowanie, malowanie, lepienie, ugniatanie)
4. Zabawy polegające na przekładaniu, wyjmowaniu, wrzucaniu
5. Ćwiczenia z użyciem tablic manipulacyjnych
- Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
CAŁY ROK
ROZWIJANIE MOWY I MYŚLENIA
1. Prowadzenie zajęć edukacyjnych
2. Zabawy rozwijające mowę i myślenie przy wykorzystaniu książek – czytanie dzieciom krótkich bajek, wierszyków
3. Wzbogacanie słownika dziecięcego poprzez ilustracje i krótkie opowiadania
4. Ćwiczenia artykulacyjne, oddechowe, dźwiękonaśladowcze
5. Ćwiczenia mięśni warg i języka
6. Słuchanie bajek i piosenek z płyt CD
7. Zwracanie uwagi na poprawną wymowę, zachęcanie do budowania prostych zdań
- Kształtowanie poprawnej mowy dzieci
- Usprawnianie narządów artykulacyjnych
- Wspieranie procesów myślenia i koncentracji
CAŁY ROK
SZANOWANIE ŚRODOWISKA
1. Zapoznanie z przyrodą i niektórymi gatunkami roślin
2. Tworzenie warunków do podejmowania przez dzieci działań twórczych wykorzystaniem owoców natury
3. Segregacja odpadów oraz nauka wykorzystywania różnych rzeczy powtórnie
4. Obcowanie z przyrodą poprzez zabawy, wycieczki, spacery, obserwację środowiska przyrodniczego w danej porze roku
- Rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody
- Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko,
- Poznanie prostych roślin i zwierząt
- Przebywanie w świecie przyrody
CAŁY ROK
ODKRYWANIE I ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI MUZYCZNYCH
1. Prowadzenie zajęć muzycznych
2. Wprowadzanie i codzienne doskonalenie znajomości piosenek tematycznych i okolicznościowych
3. Osłuchanie się z melodią piosenek, próba nauki
4. Zajęcia rytmiczne (maszerowanie w rytm muzyki, powtarzanie rytmu poprzez wystukiwanie, wyklaskiwanie)
5. Zajęcia z wykorzystaniem instrumentów muzycznych (prezentacje instrumentów, zabawy z instrumentami, próby gry na instrumentach, oglądanie gry na instrumentach przez zaproszonych gości
6. Zajęcia relaksacyjno-wyciszające przy wykorzystaniu muzyki klasycznej, słuchanie kołysanek przed snem
- Rozwijanie uzdolnień muzycznych, słuchu, poczucia rytmu, pamięci i wyobraźni muzycznej
- Rozwijanie zainteresowań muzyczno-tanecznych
- Kształtowanie koordynacji ruchowej
- Wyrażanie indywidualności i inwencji twórczej
- Budowanie radosnego nastroju
CAŁY ROK
UROCZYSTOŚCI I IMPREZY OKOLICZNO-ŚCIOWE
1. Dzień babci i dziadka
2. Zabawa karnawałowa
3. Przywitanie wiosny
4. Dzień rodziny
5. Dzień dziecka
6. Dzień książeczki
7. Zakończenie roku w żłobku
8. Rozpoczęcie roku w żłobku – adaptacja
9. Dzień pluszowego misia
10. Moja Ojczyzna
11. Spotkanie ze Św. Mikołajem
12. Obchody urodzin dzieci uczęszczających do żłobka
- Uczenie wspólnej zabawy
- Uczenie zgodnej współpracy w grupie
- Czerpanie radości ze wspólnej zabawy
- Budowanie poczucia własnej wartości
STYCZEŃ
STYCZEŃ
MARZEC
MAJ
CZERWIEC
CZERWIEC
LIPIEC
WRZESIEŃ
LISTOPAD
LISTOPAD
GRUDZIEŃ
WG. KALENDARZA URODZIN DZIECI